Na terenie Hiszpanii podstawowymi ograniczeniami prędkości są:

120 km/h na drogach ekspresowych i autostradach

100 km/h na drogach dwukierunkowych

90 km/h na pozostałych drogach

50 km/h na obszarach zabudowanych

Poniższa tabela przedstawia dozwolone prędkości wraz z aktualną (2017 rok) wysokością mandatu za ich przekroczenie:

Z tabeli wynika, że w Hiszpanii przepisy drogowe nie mają tolerancji, przekroczenie prędkości o 1 kilometr na radarze oznacza mandat w wysokości 100€. Oznaczenia dotyczące kontroli prędkości dla zachowania bezpieczeństwa, tłumaczone z hiszpańskiego „por su seguridad control de velocidad” nie są rzadkością na hiszpańskich drogach (zdjęcie obok).

Łamać przepisów drogowych w Hiszpanii nie warto bo i kary są srogie. A płaci się je na miejscu. Policja przy zatrzymaniu pojazdu podczas kontroli radarowej może wypisać mandat kredytowy, ale jedynie rezydentom kraju, turyści są zobligowani do uiszczenia mandatu od ręki. Płatność może odbyć się gotówką bądź kartą, w obu przypadkach otrzymamy potwierdzenie płatności.

Teren zurbanizowany

Na terenie zurbanizowanym przepisy drogowe w Hiszpanii zobowiązują ograniczyć prędkość do 50 km/h . Dodatkowo możemy się spotkać z ograniczeniam prędkości do 40 km/h oraz 30 km/h. Szczególnie w terenie zabudowanym warto przestrzegać przepisów gdyż ilość radarów jest naprawdę imponująca. Mandaty, nie niskie, rok rocznie mocno zasilają budżet hiszpańskich miast i prowincji. Oznaczenia radarów wygladają jak na zdjęciu poniżej. Występują tak w miastach jak i na autostradach.

Dodatkowym utrudnieniem na drogach w miastach są tzw. „śpiący policjanci”. Jest ich bardzo dużo. Brak ostrożności na wysokich „boompach” może skutkować uszkodzeniem zawieszenia auta czy zgubieniem zderzaka 😉 Z hiszpańskiego „Resalto” zawsze są oznaczone. Często tzw. spowalniacze prędkości znajdują się przed wjazdem na ronda oraz na przejściach dla pieszych.

Hiszpanie uwielbiają ronda. Zastąpiły w większości skrzyżowania aby usprawnić ruch. Jednak nie oznacza to zwiększonego bezpieczeństwa. To właśnie na rondach statystycznie jest najwięcej kolizji. Wynika to z braku ustąpienia pierwszeństwa  przejazdu. Aby nie było łatwo, w Hiszpani są dwa rodzaje rond podstawowych:

-z ustąpieniem pierwszeństwa dla aut już na rondzie będących, o czym sygnalizuje znak drogowy „ustąp pierwszeństwa”, czyli rondo jakich wiele w Polsce

-bez ustąpienia pierwszeństwa dla samochodów znajdujących się już na rondzie, o czym świadczy brak znaku „ustąp pierwszeństwa” przed wjazdem na rondo.

Nie są rzadkością ronda na przykład z sygnalizacją świetlną, znakami stopu itp.

W miastach jest zakaz poruszania się po wyznaczonych pasach dla autobusów czy taxi. Oznaczenia są na drogach: „solo bus  taxi”. Należy zwrócić zawsze uwagę czy (najczęściej skrajny prawy) pas jezdni nie jest wyłączony dla ruchu poza wymienionymi i uprzywilejowanymi pojazdami.

W wielu miastach typowo turystycznych jakimi są Granada czy Madryt jest zakaz wjazdu do ścisłego centrum tak zwanego „centro historico”, czy „centro ciudad”. Lepiej zaparkować poza centrum i dojść pieszo. 

Na drogach dwukierunkowych w Hiszpanii aby zmienić kierunek jazdy, często należy kierować się drogowskazem „Cambio de sentido”, czyli zmiana kierunku ruchu, zawracanie.

Autostrady

Na drogach dwukierunkowych, gdzie ograniczenia prędkości wynoszą 80 km/h można spotkać tzw. „En tramo” co oznacza odcinkową kontrolę prędkości. Radar mierzy naszą prędkość na początku i na końcu dystansu podanego na znaku drogowym i wyciąga średnią. Nasza średnia prędkość na kontrolowanym radarem odcinku nie może być wyższa niż ograniczenie prędkości na znaku drogowym.

Na terenie Hiszpanii są dwa rodzaje autostrad:

-płatne, oznaczone zawsze AP (la Autopista de Peaje) i numer, np AP-7, plus kierunek, gdzie ograniczenia prędkości wynoszą najczęściej 120 km/h

Aktualną na 2017 rok tabelę opłat za przejazdy płatnymi autostradami na terenie Hiszpanii znajdziecie pod linkiem: https://www.autopistas.com/es/content/precios-y-peajes

-bezpłatne, oznaczone zawsze A (la Autovia) i numer, np A-7, plus kierunek z ograniczeniem najczęściej do 100 km/h.

Bezpłatne autostrady są równie dobrej jakości jak płatne. Zalecamy korzystanie z płatnych jedynie przy wzmorzonym ruchu turystycznym w okresie od czerwca do października.

Aby zmienić kierunek jazdy na autostradzie, podobnie jak na terenie zabudowanym w Hiszpanii należy kierować się drogowskazem „Cambio de sentido”, co oznacza zmianę kierunku ruchu, zawracanie

Dobra rada co do prędkości? Zaopatrzenie się w GPS jest rozwiązaniem problemu. Dobry GPS będzie informował nas na bieżąco o dozwolonych prędkościach i ewentualnych radarach. Plany ubranizacyjne nie zmieniają się zbyt często, dlatego nawet starsze mapy będą odpowiednie.