Na terenie Hiszpanii podstawowymi ograniczeniami prędkości są:

120 km/h na drogach ekspresowych i autostradach

100 km/h na drogach dwukierunkowych

90 km/h na pozostałych drogach

50 km/h na obszarach zabudowanych

Poniższa tabela przedstawia dozwolone prędkości wraz z aktualną (2019 rok) wysokością mandatu za ich przekroczenie:

Teren zurbanizowany

Na terenie zurbanizowanym przepisy drogowe w Hiszpanii zobowiązują ograniczyć prędkość do 50 km/h. Dodatkowo możemy się spotkać z ograniczeniam prędkości do 40 km/h oraz 30 km/h. Szczególnie w terenie zabudowanym warto przestrzegać przepisów gdyż ilość radarów jest naprawdę imponująca. Mandaty, nie niskie, rok rocznie mocno zasilają budżet hiszpańskich miast i prowincji. Oznaczenia radarów wygladają jak na zdjęciu poniżej. Występują tak w miastach jak i na autostradach.

Dodatkowym utrudnieniem na drogach w miastach są tzw. „śpiący policjanci”. Jest ich bardzo dużo. Brak ostrożności na wysokich „boompach” może skutkować uszkodzeniem zawieszenia auta czy zgubieniem zderzaka. Z hiszpańskiego „resalto”, zawsze są oznaczone. Często tzw. spowalniacze prędkości znajdują się przed wjazdem na ronda oraz na przejściach dla pieszych.

Hiszpanie uwielbiają ronda. Zastąpiły w większości skrzyżowania aby usprawnić ruch. Jednak nie oznacza to zwiększonego bezpieczeństwa. To właśnie na rondach statystycznie jest najwięcej kolizji. Wynika to z braku ustąpienia pierwszeństwa  przejazdu. Aby nie było łatwo, w Hiszpani są dwa rodzaje rond podstawowych:

-z ustąpieniem pierwszeństwa dla aut już na rondzie będących, o czym sygnalizuje znak drogowy „ustąp pierwszeństwa”, czyli rondo jakich wiele w Polsce.

-bez ustąpienia pierwszeństwa dla samochodów znajdujących się już na rondzie, o czym świadczy brak znaku „ustąp pierwszeństwa” przed wjazdem na rondo.

Uwaga na rondach. W Hiszpanii ronda występują równie często jak skrzyżowania. Mają za zadanie rozładowanie korków na drogach, ale w praktyce sprawiają więcej problemów i sytuacji kolizyjnych. Istnieje kilka rodzajów rond. Bywają ronda z sygnalizacją świetlną czy ze znakami stopu.

W wielu miastach typowo turystycznych, jakimi są Granada czy Madryt jest zakaz wjazdu do ścisłego centrum tak zwanego centro historico czy centro ciudad. Lepiej zaparkować poza centrum i dojść pieszo.

W miastach jest zakaz poruszania się po wyznaczonych pasach dla autobusów czy taxi. Oznaczeń należy szukać na jezdni: SOLO BUS TAXI. Należy zwrócić zawsze uwagę czy (najczęściej skrajny prawy) pas jezdni nie jest wyłączony dla ruchu poza wymienionymi i uprzywilejowanymi pojazdami.

Na drogach dwukierunkowych w Hiszpanii aby zmienić kierunek jazdy, często należy kierować się drogowskazem CAMBIO DE SENTIDO, czyli zmiana kierunku ruchu, zawracanie.

Autostrady

Na drogach dwukierunkowych, gdzie ograniczenia prędkości wynoszą 80 km/h można spotkać tzw. „en tramo” co oznacza odcinkową kontrolę prędkości. Radar mierzy naszą prędkość na początku i na końcu dystansu podanego na znaku drogowym i wyciąga średnią. Nasza średnia prędkość na kontrolowanym radarem odcinku nie może być wyższa niż ograniczenie prędkości na znaku drogowym.

Na terenie Hiszpanii są dwa rodzaje autostrad:

płatne, oznaczone zawsze AP (la Autopista de Peaje) i numer, np. AP-7, plus kierunek, gdzie ograniczenia prędkości wynoszą najczęściej 120 km/h

Aktualną na 2017 rok tabelę opłat za przejazdy płatnymi autostradami na terenie Hiszpanii znajdziecie pod linkiem: https://www.autopistas.com/es/content/precios-y-peajes

bezpłatne, oznaczone zawsze A (la Autovia) i numer, np. A-7, plus kierunek z ograniczeniem najczęściej do 100 km/h

Bezpłatne autostrady są równie dobrej jakości jak płatne. Zalecamy korzystanie z płatnych jedynie przy wzmorzonym ruchu turystycznym w okresie od czerwca do października.

Aby zmienić kierunek jazdy na autostradzie, podobnie jak na terenie zabudowanym w Hiszpanii należy kierować się drogowskazem „cambio de sentido”, co oznacza zmianę kierunku ruchu, zawracanie.

Dobra rada co do prędkości? Zaopatrzenie się w GPS jest rozwiązaniem problemu. Dobry GPS będzie informował nas na bieżąco o dozwolonych prędkościach i ewentualnych radarach. Plany ubranizacyjne nie zmieniają się zbyt często, dlatego nawet starsze mapy będą odpowiednie.