Podstawowe zasady bezpieczeństwa są podobne do tych w Polsce czy Europie. Warto jednak zapoznać się z małymi różnicami.

Stosowanie się do ogólnych zasad ruchu drogowego oraz znaków drogowych.

Znaki drogowe dotyczące prędkości, parkowania, zakazów i nakazów na terenie Unii Europejskiej wyglądają identycznie.

Zakaz rozmów przez telefon komórkowy w czasie prowadzenia pojazdu.

Dla mocno komunikatywnych kierowców zaleca się używanie zestawu głośnomówiącego zamontowanego w pojeździe.

“Ustawodawstwo pozwala na korzystanie tylko z telefonu głośnomówiącego zainstalowanego w aucie z zachowaniem zasady wolnych rąk podczas jazdy samochodem”, źródło: http://www.dgt.es/.

W Hiszpanii nie ma oficjalnych statystyk mówiących o używaniu telefonu jako bezpośredniej przyczynie wypadku. Jednak badania z 1997 roku wykazały, że „ryzyko wypadku gdy stosuje się telefon komórkowy jest cztery razy większe niż w przypadku gdy go nie używamy.”, źródło: http://www.dgt.es/.

W Hiszpanii w ostatnich latach została zamontowanych duża ilość kamer automatycznie rozpoznających fakt rozmawiania przez telefon przez kierowcę. Złapani na takiej kamerze możemy się spodziewać mandatu.

– Podczas tankowania paliwa na stacji benzynowej należy wyłączyć radio i telefon komórkowy.

Zasada wynikająca z bezpieczeństwa ogólnego obowiązuje nie tylko w Hiszpanii ale całej Unii Europejskiej.

Po opuszczeniu pojazdu i w czasie przebywania na jezdni lub poboczu obowiązkowe jest noszenie kamizelki odblaskowej.

W przypadku awarii, wypadku czy kolizji, niezwłocznie po opuszczeniu samochodu należy założyć kamizelkę odblaskową, która powinna być w obowiązkowym wyposażeniu każdego auta dopuszczonego do ruchu drogowego i posiadającego ważny przegląd techniczny (kartę ITV). Będąc poza pojazdem, na wszelkiego rodzaju drogach jesteśmy bezpośrednio narażeni na potrącenie. Kamizelka odblaskowa szczególnie po zmierzchu zmniejsza to ryzyko. Także jeśli „złapiemy gumę” i myślimy że zmiana opony zajmie nam kilka minut a fakt założenia kamizelki zbagatelizujemy, to przy pierwszym przejeżdżającym radiowozie z marszu dostaniemy „multę” w wysokości 200€.

Jeśli pojazd pozostaje unieruchomiony na jezdni lub poboczu, obowiązkowe jest użycie trójkąta ostrzegawczego.

Tej samej wysokości kara grzywny grozi nam za niepostawienie trójkąta ostrzegawczego sygnalizującego niebezpieczeństwo na drodze.

Zabrania się instalacji i używania urządzeń, mających na celu uniknięcie kontroli funkcjonariuszy ruchu drogowego.

Wyprzedzać można jedynie z lewej strony wyprzedzanego pojazdu.

W celu polepszenia widoczności zaleca się używanie świateł przez cały dzień. Tak mówią ogólne przepisy ruchu drogowego na terenie całej Hiszpanii. Jednak warunki na drodze różnią się w zależności od regionu. Na południu kraju, latem gdzie słońce mocno świeci uznanym zwyczajem jest włączanie świateł jedynie po zmroku. Dodatkowe oświetlenie może bowiem dodatkowo razić kierowców.

Zawartość alkoholu nie powinna przekraczać 0.5 g/l we krwi (0.25 mg/l w wydychanym powietrzu). Szczególnie w weekendy częstym zjawiskiem są kontrole policyjne badające trzeźwość kierowców. Wynika to z tego, że Hiszpanie jednak lubią siadać „za kółko” mimo wcześniejszego spożycia alkoholu w dawce większej niż „jedno małe piwo”.

Używanie pasów bezpieczeństwa obowiązuje kierowcę i wszystkich pasażerów.

Kierowanie pojazdem z obowiązkiem zapięcia pasów bezpieczeństwa reguluje zatwierdzony Dekretem Królewskim 339/1990 z 2 marca tekst Ustawy o ruchu drogowym, kierowaniu pojazdami silnikowymi oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego. Źródło: https://www.boe.es. Mandat w wysokosci 200€ grozi każdej osobie znajdującej się w pojeździe będącym w ruchu drogowym bez zapiętych pasów.

Podczas jazdy motorem, na rowerze lub motorowerze obowiązkowe jest używanie kasku.